Wednesday, June 22, 2011

مستند اشتباهات مهندسی



 

درس گرفتن از تجربیات ناخوشایند و اشتباهات مهندسی آموزه های با ارزشی را در اختیار مهندسین کار آزموده و حرفه ای قرار خواهد داد.بدون شک همه ما دچار اشتباهاتی در زندگی می شویم اما اگر شما در مقام یک مدیر،برنامه ریز،طراح یا یک مهندس می باشید کوچکترین لغزش و اشتباه ممکن است به نابودی سرمایه و جان مردم منجر شود.این برنامه بصورت موردی به بررسی برخی از مهمترین این فجایع مثل سقوط پل نیو انگلند،فاجعه در نیروگاه اتمی،نفوذ دریاچه به درون معدن نمک، زندانی شدن کارگران در تونلی در آلپ و … از شرح علل وقوع فاجعه گرفته تا راههای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه می پردازد.

تاریخچه مخرب ترین بلایای طبیعی آمریکا:

آتش سوزی هشت اکتبر ۱۸۷۱، در جنگل های ایالت ویسکانسین، ۵۸/۱ میلیون هکتار از اراضی جنگلی را به کام آتش کشید. نه شهر را از بین برد، ۱۶۹ میلیون دلار خسارت بجا گذاشت و ۱۵۰۰ نفر از مردم را به کام مرگ فرستاد.

کولاک یازده مارس ۱۸۸۸، که در شمال غرب ایالات متحده به وقوع پیوست، به مدت ۳۶ ساعت به صورت مداوم ادامه داشت. به طوریکه ارتفاع برف در برخی از مناطق به حدود یک متر می رسید. مسیرهای ارتباطی، شهرهای نیویورک، بوستون، فیلادلفیا و واشنگتن به مدت چهار روز قطع شده بود. تعداد تلفات جانی کولاک ۴۰۰ نفر گزارش شده بود.

سیل ۳۱ می ۱۸۸۹، شهر جان ستون (johnstown) ایالت پنسیلوانیا، بعد از اینکه سد دریاچه ای نزدیک شهر شکسته شد، آب به سمت شهر سرازیر شد و تمام شهر را در بر گرفت.دیواری از آب به ارتفاع ۳۰ متر و با سرعتی بالغ بر ۶۵ کیلومتر در ساعت تمام شهر را در نوردید و باعث از بین رفتن کامل شهر شد. تعداد تلفات بیش از ۲۰۰/۲ نفر گزارش شد.

طوفان ۸ سپتامبر ۱۹۰۰ گلاوستون (Gloveston)، این طوفان همچنین موجب جاری شدن سیل نیز شد. تگزاس مرگبارترین لحظه های خود را در تاریخ آمریکا سپری می کرد.در زمان طوفان، بالاترین نقطه شهر فقط ۶۰/۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته بود. طوفان باعث بوجود آمدن موج های به ارتفاع ۵/۴ متر می شد که تمام جزیره گلاوستون را در بر می گرفت. آمار کشته ها به بیش از ۸۰۰۰ نفر رسید.

زلزله ۱۸ آوریل ۱۹۰۶ سانفرانسیکو، بزرگی این زلزله بین ۳/۷ تا ۳/۸ ریشتر محاسبه شده بود. این زلزله اندکی پس از آتش سوزی که ۷/۱۰ کیلومتر مربع از شهر را سوزانده بود به وقوع پیوست.در سال ۱۹۰۶ آمار کشته شدگان را ۴۷۰ نفر اعلام کردند، اما اکنون معتقدند که تعداد تلفات انسانی زلزله بیش از ۳۰۰۰ نفر بوده است.

گردباد ۱۸ مارس ۱۹۲۵ تری استیت ( Tri- state )، این گردباد بیش از ۶۹۰ نفر را در ایالتهای میسوری، ایلینویز و ایندیانا به کام مرگ فرستاد. و بیش از ۲۵ میلیون دلار خسارت مالی بر جای گذاشت.

بزرگترین سیل می سی سی پی در تاریخ ۱۶ می ۱۹۲۷ اتفاق افتاد. سد رودخانه می سی سی پی شکسته شد و باعث به زیر آب رفتن بیش از ۷/ ۲۷ کیلومتر مربع از زمینهای ایالت آرکانزاس، لوئیزیانا، می سی سی پی و تنس شد. به عنوان مثال ۱۳ درصد ایالت آرکانزاس را آب فرا گرفته بود.به نقل از منابع رسمی این سیلاب بیش از ۲۴۷ کشته و ۴۰۰ میلیون دلار خسارت بجا گذاشته بود. اما منابع غیر رسمی معتقدند که تعداد تلفات بیش از ۱۰۰۰ نفر بوده است.

گردباد جنوب و غرب ایالات متحده ۳ آوریل ۱۹۴۷، طبق آمار رسمی در طی ۱۶ ساعت ۱۴۸ گردباد ۱۳ ایالت را در نور دیدند یعنی بیش از ۴۱۰۰ کیلومتر ( آلا باما، ایندیانا، ایلینویز، کنتاکی، میشگان، می سی سی پی، کارولینای شمالی، اهایو، کارولینای جنوبی، تنس، ویرجینیا و یرجینیای غربی )این گردباد باعث مرگ ۳۳۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۴۸۴ نفر در جاده ها شد. بیش از ۲۷۵۰۰ ساختمان ویران شدند. مجموع خسارتهای وارده بیش از ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

آتشفشان کوه هلینز (Helens) در ۱۸ می ۱۹۸۰ شروع به فعالیت کرد. خاکستر بوجود آمده از فوران آتشفشان فضای به مساحت ۶۲۰ کیلومتر مربع از ایالت واشنگتن را پوشاند. فوران آتشفشان باعث ویران شدن ۲۰۰ منزل مسکونی و همچنین از بین رفتن ۲۹۵ کیلومتر از بزگراهای شهر شد.اعلام هشدار مسئولان محلی برای تخلیه خانه ها و همکاری مردم باعث شد آمار کشته ها به ۵۷ نفر کاهش یابد.

بزرگترین سیل ایالتهای غرب میانه آمریکا در ۹ می ۱۹۹۳ بوقوع پیوست و ۱۷ درصد از زمین های ایالتهای داکوتای شمالی و جنوبی، نبراسکا، کانزاس، آیوا و میسوری را آب فرا گرفت.ایالت ویسکانسین و ایلینویز بعد از اینکه بارندگی شدید باعث از بین رفتن سد رودخانه های میسوری و می سی سی پی شده بود، دچار سیل ویرانگری شدند. تا پیش از طوفان کاترینا، این سیل سنگین ترین خسارت مالی را با هزینه ای معادل ۲۰ میلیارد دلار به دولت آمریکا تحمیل کرده بود. مقامات رسمی تلفات جانی این سیل را ۵۰ نفر گزارش کردند.

طوفان کاترینا یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی در ایالات متحده امریکا بوده است. این طوفان که در سال ۲۰۰۵ میلادی رخ داد بخشی از کرانه‌های امریکایی خلیج مکزیک از نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا تا موبایل در ایالت آلاباما را درنوردید و به ویرانی کشید.چنین فاجعه‌ای انسانی از زمان جنگ داخلی امریکا در ایالات متحده دیده نشده است. در جریان این تندباد یک میلیون نفر آواره شدند و بیش از ۱۳۰۰ تن که اکثرا از طبقات فقیر نشین و سیاه پوست بودند جان خود را از دست دادند.

سیل آیوا که در ژوئن ۲۰۰۸ اتفاق افتاد منجر به بی خانمان شدن بیش از ۳۶۰۰۰ نفر در بسیاری از شهرهای این ایالت شد. خسارتهای ناشی از این سیل بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود. همچنین طبق آخرین آمار رسمی ۲۴ نفر در این حوادث کشته شده اند. این سیل که به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه رود می سی سی پی رخ داد مخرب ترین بلای طبیعی در تاریخ این ایالت محسوب می شود.این در حالی است که در گذشته نیز (سال۱۹۹۳) ایالت آیوا شاهد نمونه کوچکتری از این سیل بوده است.

آینده بلایای طبیعی در جهان :

بلایای طبیعی تهدیدگر برای آینده ایالات متحده به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می شوند: زلزله، سونامی، طوفان، و امواج گرما.

گروه نخست زلزله های محتمل در ایالات متحده هستند. یکی از نقاط زلزله خیز منطقه ی «مید وست» یا همان قلب آمریکاست که حدود دو قرن پیش در این منطقه شاهد زلزله ای با قدرت هشت درجه در مقیاس ریشتر بود. محققان معتقدند که وقوع زلزله ی قدرتمند دیگری در همین منطقه بسیار محتمل است. آن ها می گویند در صورت وقوع چنین حادثه ای بسیاری از خانه ها در امتداد رودخانه ی می سی سی پی از بین خواهد رفت. دومین زلزله ی محتمل، زلزله ی بسیار قوی و مخربی است که (بر طبق تخمین ها در حدود نه ریشتر) در نقطه ای بین کارولینای شمالی و کانادا رخ خواهد داد.اما آنچه که محققان را بیشتر از همه نگران کرده است، سونامیست که در اثر این زلزله ممکن است رخ بدهد و بطور کل دسته دوم بلایای تهدیدگر آمریکا را تشکیل می دهند.

دسته ی دوم از بلایا ی طبیعی که می تواند ایالات متحده را تهدید کند، سونامی است که دلیلش نیز ذکر شد. یکی ازسناریوهای محتمل در مورد سونامی، فاجعه ای است که می تواند در سواحل «لس انجلس» رخ دهد. گسلِِِِِِِِِِِ زلزله خیزی در کارولینای جنوبی می تواند امواج سهمگینی در سواحل «لس انجلس» ایجاد کند که بر اساس تخمین های انجام شده ممکن است خساراتی تا حدود ۴۵ میلیارد دلار به بار آورد. نگرانی محققان در مورد وقوع چنین حادثه ای بی مورد نیست زیرا که در سال ۱۸۱۲ نیز زلزله ای در منطقه ی« سانتا باربارا» سونامی قدرتمندی را در سواحل این ناحیه ایجاد کرد.
سناریوی دوم در مورد سونامی حادثه ایست که می تواند در سواحل خلیج مکزیک بوقوع بپیوندد. در صورت بروز سونامی، بیش از ۳۵ میلیون نفر آسیب خواهند دید و البته باید توجه داشت که وقوع سونامی در این منطقه پیشینه ی تاریخی دارد. بعنوان مثال در سا ل ۱۶۹۲ در منطقه «پورت رویال » در جاماییکا خسارت فراوانی را ایجاد کرد. سونامی دیگری در سال ۱۷۸۰ نیز موجب ویرانی در این منطقه شد. آخرین سونامی جدی در این ناحیه در سال ۱۹۴۶ در پی وقوع زلزله ای ۸٫۱ ریشتری رخ داد و ۱۸۰۰نفر قربانی گرفت.شکل سوم سونامی که می تواند اتفاق بیافتد بسیار دور از ذهن و نامحتمل است. اما با ین حال دانشمندان آن را نیز بررسی کرده و معتقدند که رویداد آن در سواحل شرقی ایالات متحده می تواند در اثر برخورد یک شهاب سنگ بزرگ به اقیانوس اطلس و ایجاد امواج سهمگین باشد. محققین در کالیفرنیا برنامه ی شبیه ساز کامپیوترای تهیه کرده اند که می تواند آثار مخرب برخورد این شهاب سنگ بزرگ با نام « ۱۹۵۰ دی ای»، که در سال ۲۸۸۰ به زمین بسیار نزدیک خواهد شد، را پیش بینی کند. در صورت وقوع چنین حادثه ای، امواجی با طول ۱۷ کیلومتر و عمق ۵ کیلومتر سواحل آمریکا را در خواهد نوردید. چهار ساعت پس از وقوع این حادثه امواجی به طول ۱۲۱ متر همچنان به سواحل آمریکا خواهد رسید.

دسته ی سوم از بلایای طبیعی تهدید کننده ی آمریکا، طوفان ها است. نمونه ی بارز آن طوفان چند سال پیش کاترینا در ایالت فلوریدا بود. نکته ای که بسیاری از مسولان را نگران کرده است، وقوع طوفانی از این دست در ایالت نیویورک است و به جهت تراکم زیاد جمعیت در این منطقه، تخلیه ی سریع ساکنان اطراف شهر نیویورک بسیار مشکل خواهد بودو در مقابل سرعت اینگونه طوفان ها بیشتر از آن است که بتوان پیش بینی کرد. این موضوع به خصوص درمورد طوفان هایی که درسواحل کارولینا حرکت می کنند صحت بیشتری دارد. در چنین وضعیتی پیش بینی و اخطار برای تخلیه ی شهرها بسیار مشکل خواهد بود. و با توجه به حتمی بودن وقوع آنها خسارات فراوانی در انتظار آمریکا است.از طرفی نباید فراموش کرد که وقوع چنین طوفان های مخربی، سابقه ی طولانی در این منطقه دارد. بعنوان نمونه، در سال ۱۸۲۱، طوفانی از شهر نیویورک عبور کرد. در اثر این طوفان امواجی به طول ۱۳ متر ایجاد شد که در آن زمان به علت جمعیت کم منطقه، خسارات زیادی گزارش نشد.در موردی دیگر، درسال ۱۸۹۳ طوفان درجه یک در این منطقه باعث تخریب «هاگ ایلند»، که منطقه ای تفریحی-توریستی بود، شد. همچنین در سال ۱۹۶۰، طوفان «دونا» در شهر نیو یورک امواج ۱۱ متری ایجاد کرد و باعث به وجود آمدن ویرانی های مهیبی در بنادر موجود در آن جا شد.آخرین طوفان در این منطقه به سال ۲۰۰۴ برمی گردد که در آن واقعه، طوفان موسوم به «فرانسیس» باعث ایجاد سیل در متروی نیویورک و سرگردانی صدها نفراز مسافران شد.

دسته ی آخر از بلایای طبیعی که ایالات متحده را تهدید می کند، امواج گرما و آتشین است. در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ خشکسالی شدید و موج بی سابقه ی گرما در مناطق مرکزی و شرقی آمریکا باعث به بار آمدن خساراتی به میزان ۴۸ و۶۳ میلیارد دلار شد. همچنین این موج گرما و خشکسالی شدید باعث مرگ ده هزار نفر شد. موج گرما و خشکسالی همچنین در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ باعث به وجود آمدن خساراتی شد. اینگونه خسارت ها هماکنون نیز در مناطقی مانند کالیفرنیا خود را نشان داده و در خوشبینانه ترین حالت باعث از بین رفتن مزارع و جنگلها می شود که با توجه به تغییرات آب و هوایی تاثیر زیادی در وضعیت کره زمین و ادمه روند تخریب آن دارند.

شرح مختصر قسمت ها:

Deadly Jet Collision: حمل و نقل هوایی در سال ۱۹۳۰  آغاز شد .مرگبارترین حوادث هواپیمایی غیرنظامی در جهان بیست و هفتم مارس ۱۹۷۷ بین دو بویینگ ۷۴۷ در فرودگاه تنریف در جزایر قناری صورت گرفت که ۵۸۳ نفر کشته شدند و دیگر ، دوازدهم اوت ۱۹۸۵ یک فروند بویینگ خطوط هوایی ژاپن بین توکیو و اوزاکا دچار سانحه شد که ۵۲۰ نفر بر اثر آن جان باختند.هر چند در دهه های گذشته علل  و ریشه های مختلفی برای فجایع مشابه توجیه شده است ولی این اتفاقات هر لحظه امکان حادث شدن است.عوامل مختلفی می تواند در این امر تاثیر گذار باشد.اشتباهات مهندسان و هوانوردان

New Orleans: یکی از مرگبارترین حوادث طبیعی تجربه شده توسط ایالات متحده ، توفان کاترینا بود که نیواورلئان را ویران کرد .ما در این فیلم به این موارد  بررسی می کنیم  که چرا سیستم فاضلاب آمریکا در این حادثه شکست خورد.چه اشتباهی صورت گرفت.

Dam Break : سیل ۳۱ می ۱۸۸۹، شهر جان ستون (johnstown) ایالت پنسیلوانیا، بعد از اینکه سد دریاچه ای نزدیک شهر شکسته شد، آب به سمت شهر سرازیر شد و تمام شهر را در بر گرفت.دیواری از آب به ارتفاع ۳۰ متر و با سرعتی بالغ بر ۶۵ کیلومتر در ساعت تمام شهر را در نوردید و باعث از بین رفتن کامل شهر شد. تعداد تلفات بیش از ۲۰۰/۲ نفر گزارش شد.

Glacier Meltdown: آتشفشان کوه هلینز (Helens) در ۱۸ می ۱۹۸۰ شروع به فعالیت کرد. خاکستر بوجود آمده از فوران آتشفشان فضای به مساحت ۶۲۰ کیلومتر مربع از ایالت واشنگتن را پوشاند. فوران آتشفشان باعث ویران شدن ۲۰۰ منزل مسکونی و همچنین از بین رفتن ۲۹۵ کیلومتر از بزگراهای شهر شد.اعلام هشدار مسئولان محلی برای تخلیه خانه ها و همکاری مردم باعث شد آمار کشته ها به ۵۷ نفر کاهش یابد.

Methane explosion: آتش سوزی هشت اکتبر ۱۸۷۱، در جنگل های ایالت ویسکانسین، ۵۸/۱ میلیون هکتار از اراضی جنگلی را به کام آتش کشید. نه شهر را از بین برد، ۱۶۹ میلیون دلار خسارت بجا گذاشت و ۱۵۰۰ نفر از مردم را به کام مرگ فرستاد.

KRAKATOA'S REVENGE: کولاک یازده مارس ۱۸۸۸، که در شمال غرب ایالات متحده به وقوع پیوست، به مدت ۳۶ ساعت به صورت مداوم ادامه داشت. به طوریکه ارتفاع برف در برخی از مناطق به حدود یک متر می رسید. مسیرهای ارتباطی، شهرهای نیویورک، بوستون، فیلادلفیا و واشنگتن به مدت چهار روز قطع شده بود. تعداد تلفات جانی کولاک ۴۰۰ نفر گزارش شده بود.

NOAH'S GREAT FLOOD: طوفان ۸ سپتامبر ۱۹۰۰ گلاوستون (Gloveston)، این طوفان همچنین موجب جاری شدن سیل نیز شد. تگزاس مرگبارترین لحظه های خود را در تاریخ آمریکا سپری می کرد.در زمان طوفان، بالاترین نقطه شهر فقط ۶۰/۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته بود. طوفان باعث بوجود آمدن موج های به ارتفاع ۵/۴ متر می شد که تمام جزیره گلاوستون را در بر می گرفت. آمار کشته ها به بیش از ۸۰۰۰ نفر رسید.

California's Katrina : طوفان کاترینا یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی در ایالات متحده امریکا بوده است. این طوفان که در سال ۲۰۰۵ میلادی رخ داد بخشی از کرانه‌های امریکایی خلیج مکزیک از نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا تا موبایل در ایالت آلاباما را درنوردید و به ویرانی کشید.چنین فاجعه‌ای انسانی از زمان جنگ داخلی امریکا در ایالات متحده دیده نشده است. در جریان این تندباد یک میلیون نفر آواره شدند و بیش از ۱۳۰۰ تن که اکثرا از طبقات فقیر نشین و سیاه پوست بودند جان خود را از دست دادند.

No comments:

Post a Comment